Sök:

Sökresultat:

482 Uppsatser om Mobilt lärande - Sida 1 av 33

Den mÀnskliga faktorn som sÀkerhetsrisk vid mobilt arbete

Den hĂ€r uppsatsen belyser hur den mĂ€nskliga faktorn pĂ„verkar sĂ€kerheten vid mobilt arbete och ger förslag pĂ„ Ă„tgĂ€rder för att öka sĂ€kerheten inom mobilt arbete. Vi har genom litteraturstudie och kvalitativ undersökning studerat hur den mĂ€nskliga faktorn pĂ„verkar sĂ€kerheten inom mobilt arbete. MĂ„nga av de sĂ€kerhetsproblem som identifierats inom mobilt arbete Ă€r inte specifika för omrĂ„det utan har sitt ursprung i traditionell IT-sĂ€kerhet. Det största problemet Ă€r anvĂ€ndarna, inte tekniken de anvĂ€nder sig av. Även de nya problem som uppkommit inom mobilt arbete Ă€r kopplat till anvĂ€ndarna.VĂ„r undersökning visar att anvĂ€ndare inte har tillrĂ€cklig medvetenhet inom sĂ€kerhet och att det krĂ€vs bĂ€ttre utbildning pĂ„ anvĂ€ndarnivĂ„ för att kunna arbeta mobilt pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt..

Införandet av mobilt IS i en fÀltsÀljares yrkesroll

FÀltsÀljare har alltid kÀnnetecknats av att ha ett mobilt arbetssÀtt dÀr kundkontakt tillhör vardagen och god planering Àr vitalt. HILTI Àr ett verktygstillverkande företag som nyligen infört ett mobilt IS-stöd i förhoppning om att underlÀtta med bland annat planering för fÀltsÀljarna. En explorativ undersökning av företaget har genomförts för att fÄ en uppfattning, utifrÄn fÀltsÀljarens perspektiv, hurvida denna upplever att yrkesrollen förÀndrats vid införandet av ett mobilt informationssystem. Insamling av data har utförts med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer för att fÄ en tydlig bild av de förÀndringar som försÀljaren upplever anmÀrkningsbara. Resultatet visar att systemet bidragit till direkta förÀndringar i försÀljarens yrkesroll.

Mobilt lÀrande i fritidshemmet : Ett utvecklingsarbete med inriktning IKT inom fritidshemmet

Mitt syfte Àr att initiera och driva ett utvecklingsarbete med inriktning mot IKT pÄ fritidshemmet. Fokus ligger pÄ hur IKT kan anvÀndas inom fritidspedagogiken. Utvecklingsarbetet sker genom att i aktion pröva och utveckla ett antal IKT aktiviteter pÄ fritidshemmet. En granskning av vilka fördelar och nackdelar som kan finnas Àr en möjlig vÀg att finna former för hur fritidshemmet kan arbeta med IKT. FrÄgestÀllningen lyder: Vilka kunskapsmöjligheter kan IKT i form av mobilt lÀrande ge barn pÄ fritidshemmet.

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Det Mobila Spelandet : en kartlÀggning av vÄrt mobila spelande

I detta examensarbete försökte vi med hjÀlp av tvÄ vetenskapliga metoder, en enkÀt och ett antal intevjuer, skapa oss en bild över svenskarnas anvÀndning av, och beteende kring, spel till smartphones och surfplattor. Med andra ord en undersökning över hur och varför folk spelar pÄ sin mobila enhet. En analys av tidigare forskning inom detta Àmne jÀmfördes med resultaten frÄn vÄra undersökningar med förhoppningen pÄ att kunna fÄ ett tillfredstÀllande resultat. VÄra resultat pekar pÄ ett antal faktorer som gör att man vÀljer att spela pÄ sin mobila enhet. Exempel pÄ dessa faktorer Àr enkelheten att sÀtta igÄng och spela samt avsluta nÀr och var som helst, för avslappning, för att det Àr socialt eller som ett rent tidsfördriv.

En förstaÄrsklass perspektiv pÄ mobilt lÀrande i matematikundervisning

Denna studie syftar till att skapa en bild av förstaklasselevers anvÀndarupplevelser av ett digitalt lÀromedel och ett lÀrspel i ett svenskt klassrum dÀr mobil teknologi utgör ett stöd i undervisningen Studiens mÄl Àr att med ett elevperspektiv bidra till vidare anvÀndarcentrerad utveckling av digitala lÀromedel och lÀrandeteknologi riktad till barn och till en djupare förstÄelse för hur lÀrandet i 1 till 1-verksamheten fungerar och problem som kan uppstÄ i klassrumsmiljön.

Att designa författarverktyg för geo-spel inriktade mot mobilt lÀrande

I uppsatsen presenteras ett författarverktyg utformat för att framstÀlla geo-spel för mobilt lÀrande. Problemet ligger i att framstÀllningen av geo-spel Àr för tekniskt komplex för att lÀrare utan avancerade tekniska kunskaper ska kunna utveckla egna geospel till sina elever. Ett lÀtthanterligt författarverktyg skulle kunna vara lösningen pÄ detta problem.Genom att studera designprocessen för geo-spel för lÀrande samt att genomföra designsessioner med verksamma lÀrare för att faststÀlla kraven som stÀlls pÄ ett författarverktyg tas en interaktiv prototyp fram, som ocksÄ beskrivs i uppsatsen.Resultatet av anvÀndartesterna av den interaktiva prototypen visar att lÀrarna upplever att de skulle kunna skapa lÀrorika spel med hjÀlp av författarverktyget och att det Àven finns en stor vilja att fÄ anvÀnda författarverktyget i praktiken..

PÄverkan av kritiska framgÄngsfaktorer för mobilt business intelligence

Det blir allt vanligare att företag vÀljer att anvÀnda mobila applikationer för att underlÀtta beslutstödshanteringen utanför kontoret. Dessa applikationer Àr sÄ kallade mobilt business intelligence lösningar  som Àr starka verktyg för att kunna fatta beslut oavsett vart anstÀllda befinner sig. I och med att mobilt business intelligence (MBI) börjar bli allt vanligare bland företag idag sÄ Àr det vÀldigt anvÀndbart att kÀnna till faktorer som gör det lÀttare att nÄ framgÄng med MBI. Idag finns det vÀldigt lite forskning kring framgÄngsfaktorer för att lyckas med MBI lösningar. DÀrför har denna studie behandlat ett par framgÄngsfaktorer inom omrÄdet system innehÄll och kvalitet för att ta reda pÄ hur kritiska vissa befintliga faktorer egentligen Àr för att lyckas med MBI lösningar i dagens företag.Resultatet visade sig att vissa av framgÄngsfaktorerna sÄ som stöd för interaktiva konferenser var mindre betydelsefulla jÀmförelse med andra framgÄngsfaktorer för att nÄ framgÄng med MBI.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Utveckling av mobilt köpstöd till skogsindustrin

Avdelningen Forestry pÄ Consultants to Government and Industry (CGI) i GÀvle utvecklar mÄnga olika programvaror som anvÀnds i skogsindustrin. Med tiden har det uppstÄtt ett behov av ett förenklat program som kan anvÀndas i mobiltelefoner. CGI ville att en prototyp tas fram för utvÀrdering, samt att en förenklad undersökning görs med avseende pÄ vad som Àr lÀmpligast emellan en mobil applikation (s.k. ?app?) eller en mobilanpassad webbapplikation (webbapp).

Psykiatrisk omvÄrdnad inom dagsjukvÄrd och mobilt team : En intervjustudie med vÄrdpersonal

Den psykiatriska vÄrden i Sverige liksom i större delen av vÀstvÀrlden har stÄtt infören strukturförÀndring de senaste Ären. Antalet vÄrdplatser inom den slutna vÄrden harminskat och ett skifte har skett frÄn institutionsvÄrd till mer öppenvÄrdsbaserad vÄrd.DagsjukvÄrd och mobilt team Àr en ny form av öppenvÄrd som utöver den ordinarieöppna psykiatriska vÄrden byggts upp som ett komplement till den tidigare mestdominerande slutna vÄrden. Syftet med studien var att beskriva hur personal i dennavÄrdform upplever innehÄllet i sitt arbete och relationen med patienterna. Fyraintervjuer genomfördes med personer anstÀllda pÄ psykiatriskaöppenvÄrdsmottagningar i Skaraborg. Fem huvudteman framkom: Att skapa enrelation, Flexibilitet, Hantera och stÄ ut, LÄta det ta tid och Reflektioner ominnehÄllet i arbetet och att arbeta inom olika vÄrdformer.

Informationssystem: hur förÀndras det dagliga arbetet för anvÀndare nÀr ett nytt IS införs?: fallstudie över ett mobilt informationssystem

Att införa ett nytt informationssystem kan pÄverka och förÀndra det dagliga arbetet för anvÀndarna, förÀndringarna kan bÄde vara positiva och negativa. Vi har dÀrför i denna uppsats undersökt hur anvÀndarnas, i detta fall ambulanspersonal och sjukvÄrdspersonal, dagliga arbete förÀndras i samband med att ett mobilt informationssystem införs. Informationssystemet kallas IS SWEDE och Àr tÀnkt att underlÀtta och förbÀttra arbetet för anvÀndarna vilket i sin tur förbÀttrar patienternas situation. Vi kan konstatera utifrÄn vÄr undersökning att det skett stora förÀndringar och att de positiva förÀndringarna övervÀger de negativa..

1 NĂ€sta sida ->